Wednesday, May 27, 2015

Lo Han Guo



Lo Han Guo



Siraitia grosvenorii adalah anggur herba daripada keluarga Cucurbitaceae ( labu ) , berasal dari selatan China dan utara Thailand . Tumbuhan ini ditanam untuk buahnya, dimana ekstraknya hampir 300 kali lebih manis daripada gula dan telah digunakan di China sebagai pemanis semula jadi yang rendah kalori untuk menyejukkan minuman, dan dalam perubatan tradisional Cina digunakan untuk merawat kencing manis dan obesiti .


Buah tumbuhan ini sering dipanggil dalam bahasa Inggeris penerbitan sebagai luo han guo atau lo han kuo (dari Cina luóhàn guǒ. Ia juga boleh dipanggil la han qua (dari Vietnam la han Qua ), buah Arhat , buah Buddha , buah sami , atau buah panjang umur (walaupun nama ini telah digunakan untuk beberapa buah-buahan lain). Nama saintifik spesis ini diberikan sempena nama Gilbert Grosvenor iaitu Presiden Persatuan National Geographic pada tahun 1930-an yang membantu membiayai kos ekspedisi untuk mencari habitat tumbuhan ini.




Manfaat buah Luo Han Guo



Herba ini mempunyai banyak manfaat kesihatan. Pertama sekali, menjadi salah satu pemanis terbaik untuk pesakit kencing manis, buah-buahan ini sendiri boleh membantu untuk merawat pesakit kencing manis juga. Selain itu, ia kaya dengan vitamin C, yang menjadikannya herba terbaik untuk anti-penuaan, anti-kanser, dan sifat-sifat penjagaan kulit. Akhir sekali, ia boleh membantu mengurangkan lemak, mengurangkan berat badan, dan membantu merawat HLP (hyperlipidaemia).


Selain menjadi salah satu pengganti gula yang sihat dan selamat, secara klinikal ia digunakan secara meluas untuk rawatan batuk kokol, sembelit, bronkitis akut, tonsillitis akut, sakit tekak, dan lain-lai. Bahagian-bahagian yang berbeza grosvener siraitia mempunyai penekanan khusus kepada ubatan yang berbeza penggunaannya. Akar lecek mampu menyembuhkan psoriasis degil, karbunkel, bisul, dan lain-lain digunakan luaran;rambut buah boleh digunakan untuk luka-luka; teh buah-buahan boleh menjadi minuman sejuk yang menyegarkan yang boleh mencegah jangkitan pernafasan. Dan ia boleh memanjangkan jangka hayat jika terlalu mabuk dalam setiap hari. Di samping itu, pati buah sami dan ekstrak sering digunakan sebagai perasa untuk membuat rebus berkhasiat, sup, kek, gula-gula, biskut, serbuk, sirap, esen buah-buahan, sirap batuk, dan sebagainya.

Buah Luo Han Guo 

No comments: